Saturday, January 8, 2011

Cinta Ilahi : Menjana Cinta Suami Isteri

Allah menciptakan manusia, Allah memahami cinta antara mereka.


Cinta Ilahi ialah cinta yang paling asas dan utama. Cinta ini diikuti dengan cinta Rasul. Cinta Ilahi iaitu cinta Allah adalah dengan mengikut arahan dan melaksankan perintah Allah. Ia dizahirkan dengan mengikut ajaran Rasulullah SAW. Firman Allah yang bermaksud :
"Katakanlah (wahai Muhammad) : Jika kamu kasih dan cintakan Allah, maka ikutlah (ajaran) aku nescaya Allah akan mengasihi kamu dan mengampunkan dosa kamu."
(Surah Ali 'Imran 3 : 31)


Jangan jadikan cinta kepada pasangan anda melebihi cinta kepada Allah dan Rasul-Nya. Firman Allah sebagai ancaman kepada yang melakukannya, mafhumnya : "Katakanlah (wahai Muhammad) : 'Jika bapa, anak, saudara, pasangan, kaum keluarga, harta yang kamu usahakan, perniagaan dan kediaman lebih kamu kasihi daripada Allah dan Rasul-Nya dan jihad pada jalan-Nya, maka nantilah hingga Allah mendatangkan perkara-Nya (Surah al-Tawbah 9 : 24)

Iman yang sempurna adalah dengan menjadikan cinta Allah dan Rasul lebih utama. Kemanisan iman akan dirasai apabila Allah dan Rasul adalah yang paling dicintai. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : 'Tiga tanda kemanisan iman ialah Allah dan Rasul-Nya lebih dia dikasihi daripada yang lain...." (Riwayat al-Bukhari)

Kesan Positif Hasil Cinta kepada Allah
  1. Keimanan yang baik dan mantap
  2. Keimanan yang baik akan melahirkan individu yang cemerlang
  3. Individu ini adalah suami yang mithali dan menjadi contoh teladan
  4. Bagi wanita, individu berikut ialah Isteri solehah.
Huraian Kesan Positif Cinta kepada Allah boleh dilayari di ruangan facebook penulis : Hadi Rahman

No comments:


I made this widget at MyFlashFetish.com.