Tuesday, July 14, 2009

PERJUANGAN MAHASISWA ISLAM KAMPUS UTHM


MAHASISWA ISLAM UTHM

'Apabila telah datang pertolongan Allah & Kemenangan. Kamu akan melihat manusia memasuki Agama Allah dengan berbondong-bondong'
(Surah An-Nashr Ayat 1 & 2)



Seperti yang sama-sama kita maklum, menegakkan Islam dibumi kampus UTHM dan seluruh kepimpinan alam semesta yang berada dibawah arash Allah itu perkara logik & wajib. Ini kerana kita menumpang bumi Allah yang sepenuhnya dicipta oleh Allah. Jika dimisalkan, perintah ini samalah juga dengan sembahyang. Sebagaimana sembahyang itu wajib maka apa jua perkara yang berkaitan dengan persiapan untuk menegakkan sembahyang turut menjadi wajib. Wudhu' untuk sembahyang itu menjadi wajib. Menggali telaga dan memasang paip itu pun turut wajib.

Demikian jugalah dengan kaedah menegakkan Islam dikampus UTHM ini terutama pada zaman sekarang. Dikampus untuk menegakkan Islam adalah dengan mengwujudkan 1 persatuan pelajar Islam yang mendokong pelajar-pelajar Islam dikampus. Persatuan pelajar Islam adalah merupakan perkara wajib.. Ini yang timbul usaha dakwah melalui program dan menjadi satu kewajiban bagi yang memegang amanah khususnya diperingkat pimpinan kelab. Jawatan itu tidak diminta. Tapi ini adalah majlis syura' kelab yang melantik pimpinan untuk memegang amanah ini. Dan ini juga wajib bagi pimpinan untuk mempertahankan kelab yang membawa usaha dakwah Islam ini daripada golongan yang mempunyai kepentingan peribadi maupun secara kumpulan dalam usaha mereka ingin menjatuhkan kelab atau persatuan pelajar Islam.

Oleh kerana itu sebagaimana menggali telaga dan memasang paip untuk menyempurnakan wudhu' itu wajib kerana sembahyang itu wajib. MAKA mengadakan program sebagai usaha dakwah sebuah persatuan Islam yang mahu mempertahankan persatuan Islam itu juga adalah wajib. Oleh itu, tunaikanlah tanggungjawab diri kita dengan sehabis amanah kerana kita merupakan orang Islam yang mudah-mudahan Allah memberikan hidayah agar dapat memberi kesedaran betapa peri pentingnya menegakkan Islam itu.
Allahurabbuna.

-Al-Faqir Ilallah Mohd Hadi Bin Abd Rahman-

-Presiden Iqra' UTHM 2009/2010-
- Timbalan Presiden 1 Persatuan Pelajar Awam UTHM 2009/2010-
-Timbalan Pengerusi Biro Akademik dan Intelektual Kolej Tun syed Nasir UTHM 2009/2010-

No comments:


I made this widget at MyFlashFetish.com.