Thursday, August 27, 2009

PERUTUSAN SEMPENA RAMADHAN AL-MUBARAK 1430 HIJRAH

Menifestasi Ramadhan dalam membina generasi Al-Quran.


Firman Allah SWT yang bermaksud

“Inilah bulan Ramadhan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk, dan (menjelaskan perbezaan antara yang benar berbanding batil.”

Al-Baqarah : Ayat 185


Mungkin kita tidak mengatuhi bahawa Ramadhan adalah satu-satunya bulan yang di sebut di dalam Al-Quran berbanding bulan-bulan islam lain. Ini merupakan suatu peghormatan yang besar bagi Ramadhan memandangkan ianya terselit dalam al-Quran yang terdiri daripada 6236 ayat itu. Maka kita sedia maklum bahwa fokus utama Ramadhan sebenarnya adalah turunnya al-Quran dalam bulan tersebut. Perkara-perkara ibadah lain adalah perkara kedua yang sememangnaya menjadi tangungjawab unmat Islam untuk melaksanakannya.


Tetapi umumnya kita warga mahasiswa khususnya lebih memfokuskan kepada puasa, solat terawikh tetapi fokus utamaAl-Quran adalah lebih besar iaitu menjadi petunjuk jalan kepada manusia dan untuk memberikan segala perjelasan terhadap pelbagai bentuk kehidupan dan permasalahn di di dunia ini.


Ibarat bertepatan dengan moto kelab Iqra UTHM sendiri iaitu mensasarkan dalam pembentukan generasi Al-Quran sebagi agenda perjuangan, maka kehadiran Ramahdan kali ini merupakan suatu langkah awal dalam merealisasikan pembentukan generasi Al-Quran itu. Bersempena dengan penurunyan mukjizat Allah dalam bulan mulia ini, kita umumnya mengetahui bahawa kehadiran Al-Quran sebagai petunjuk jalan kepada manusia. Ini menggambarkan bahawa Allah memberi isyarat bahwa manusia seolah-olah berada dalam keadaan buta dan meraba-meraba mencari rendak dalam kehidupan sekiranya tidak berpandukan Al-Quran.


Kita tidak menafikan bahawa terlalu tingginya darjat Al-Quran ini sehinggakan ahli-ahli sains tidak tidak dapat dapat memberi perjelasan sejelas-jelasnya dan perkara-perkara ghaib seperti dosa, pahala, nafsu, syaitan dan sebagainya hanya dapat di fahami oleh manisua setelah di sebut di dalam Al-Quran.


Allah adalah engineer yang menciptakan alam ini. Dialah yang mengetahui selok belok perjalanan kehidupan di dunia . Manusia di dunia akan terus bergerak dan tiada satupun manusia akan mengetahui apakah kesudahannya. Ini menyebabkan fikiran berbentuk aqidah, ibadah, ekonomi, sosial, budaya dan sebagainya yang berkisar dengan akal semata-mata adalah suatu yang bersifatkan kebudak budakan dan tidak akan ke mana-mana kalau tidak di pandu dengan Al-Quran.


Tuntasnya Al-Quran ibarat polis terafik yang mengetahui segala jalan dan lorong di kawasan tertentu yang sangat di perlukan khidmat bagi mereka yang tidak arif twntang keadaan jalan tersebut.Ibaratkan pabduan polis itu petunjuk untuk memadumereka berada dalam yag bemar.


Akhirnya, mudah-mudahan segala aktiviti dan program sepanjang bulan mulia ini akan lebih bermanfaat di sisi Alalh. Kelab Iqra UTHM akan terus bersama mahasiswa kampus amnya serta mahasiswa Islam khususnya dalam bersama-sama mengimarahkan bulan mulia ini dengan pelbagai aktiviti seperti tadarus dan tadabbur Al-Quran di surau-sarau kolej kediaman. Sesungguhnya menifestasi Ramadhan dalam membina generasi Al-Quran mampu memberi rang dalam memperbaiki diri dan seterusya meletakkan kita lebih dekat lagi dengan Allah dan Islam

No comments:


I made this widget at MyFlashFetish.com.